Adviseren
In de praktijk voelen veel adviseurs zich overvraagd en dit kan zorgen voor stress. Helaas is er geen kant en klare oplossing, omdat dé juiste aanpak voor een adviseur niet bestaat. Afhankelijk van de situatie past de ene aanpak beter dan de andere. Zo kan het voorkomen dat er nog geen klik is en dat de klant een aanpak die je met veel moeite op papier hebt gezet afwijst. Wanneer je dan eindelijk aan de slag kunt, kan het zijn dat de klant je keer op keer ‘even snel’ iets wilt voorleggen. Hoe ga je daarmee om?
Een goed begrip van de situatie en een passende aansluiting met de wensen van een organisatie zijn essentieel voor wie succesvol wil adviseren. Dat is lastig omdat er sprake kan zijn van tegengestelde visies. Elke klant heeft persoonlijke voorkeuren die de mogelijkheden voor jou als adviseur begrenzen. Dat geldt ook voor mij als schrijver van deze blog. Zo laat ik regelmatig mijn ‘Rijnlandse voorkeur’ zien, waarbij de nadruk ligt op de onderlinge betrokkenheid van mensen en op maatwerk. Dat wil zeggen dat maatwerk en aandacht voor de klantvraag belangrijke uitgangspunten van mijn visie zijn die steeds terugkeren in mijn werk als adviseur. Soms bestaat een aanpak uit een korte voorlichting aan personeelsleden, bijvoorbeeld over werkstress en werkdruk. Bij andere situaties past een langere termijnontwikkeling, met een adviestraject dat bestaat uit verschillende activiteiten.
Als je breed inzetbaar wilt zijn doe je er goed aan om verschillende rollen en stijlen uit te proberen. De ene opdrachtgever is de andere niet en de dynamische wereld waarin we leven vraagt telkens om iets anders.
Rollen kunnen van tevoren besproken worden en daarom lopen ze uiteen. Zo kun je fungeren als regisseur, bemiddelaar, coach, trainer of sparringpartner. Het bespreken van je rol met de opdrachtgever, vakgenoten of teamleden kan het beste gebeuren aan het begin van een adviestraject. De afweging of je een bepaalde rol wilt aannemen is redelijk eenvoudig te maken op basis van je persoonlijke vaardigheden en voorkeuren. Daarbij dien je rekening te houden met een verschil tussen de rol en je stijl van adviseren.
De stijl waarmee jij jouw rol als adviseur vervult draait meer om jouw persoonlijke opvattingen als mens en is daarom lastiger af te spreken. Je stijl is onderdeel van je eigen manier van denken. Wanneer een opdrachtgever jouw stijl niet prettig vindt, kun je niet zomaar een verandering van stijl beloven. Dat zou immers zijn alsof je de kleur van je ogen probeerde te verbergen met een zonnebril. Uiteindelijk kan je je niet anders voordoen dan je bent, zonder je authenticiteit en geloofwaardigheid te verliezen. Dat houd je niet vol, zorgt voor stress en anderen merken het meteen.
‘Je handelt vanuit een rol, je speelt geen rol’
Het schakelen van rollen en stijlen is in de praktijk hard werken. Als adviseur ben je bovendien een energieleverancier voor anderen. Zorgdragen voor je eigen energiebalans is daarom belangrijk om op langere termijn anderen te kunnen blijven helpen. Elke situatie en organisatie vereist een eigen aanpak en niet elke situatie of aanpak past bij je of vind je leuk. Soms ontbreekt het je ook aan de juiste vaardigheden. Enkele tips voor je eigen energiebalans zijn: