Innovatie

Creativiteit en wetenschap

Creativiteit

Creativiteit en het toepassen van wetenschap is als een avontuur in het onbekende, waarbij ontdekkingen en inzichten de brandstof zijn voor vooruitgang. Het is een proces dat niet alleen draait om het creëren van iets nieuws, maar ook om het uitdagen van bestaande conventies en het verkennen van onontgonnen gebieden. In deze blog gaan we dieper in op de essentiële rol van creativiteit en het toepassen van de wetenschap en hoe je dit in de praktijk kunt toepassen.

Een stap in het onbekende

Creativiteit en het toepassen van wetenschap (over bijvoorbeeld werkdruk) draait om het vinden van nieuwe wegen, het stellen van vragen en het combineren van verschillende disciplines. Het begint met het erkennen van de bestaande kennis en conventies binnen een vakgebied, maar gaat verder door deze te bevragen en uit te dagen.

Kenmerken van creativiteit

Creativiteit wordt gekenmerkt door nieuwigheid en originaliteit. Het gaat niet alleen om het bedenken van iets compleet nieuws, maar ook om het samenbrengen van bestaande ideeën op een nieuwe en verrassende manier. Creatieve oplossingen ontstaan vaak uit een combinatie van bekende bouwstenen, waarbij flexibiliteit en het vermogen om buiten de gebaande paden te denken essentieel zijn. Voorbeeld van creatief proces binnen het Arbo-domein is de “Dynamische RI&E“. Het is ontstaan door het RI&E Proces in stapjes te verdelen (van moeten, kunnen naar willen) en te combineren met de veranderkundige literatuur. om zodoende de veranderstappen toe te passen tijdens een RI&E proces.

Hoe pas je creativiteit toe als adviseur?

  • Grondige kennis

Een diepgaand begrip van het vakgebied vormt de basis voor creativiteit. Voordat je nieuwe wegen kunt inslaan, moet je bekend zijn met de heersende theorieën, aannames en methoden. Dit stelt je in staat om deze te bevragen en te heroverwegen in het licht van nieuwe ideeën.

  • Oefening, vaardigheid en talent

Creativiteit vereist niet alleen kennis, maar ook oefening en vaardigheid. Door jezelf uit te dagen om steeds vindingrijker te zijn, ontwikkel je je creatieve denkvermogen en kom je telkens een stap verder.

  • Flexibiliteit

Een flexibele geest is onmisbaar voor creativiteit. Het vermogen om verschillende ideeën en concepten met elkaar te verbinden, zelfs als ze uit verschillende disciplines komen, opent de deur naar nieuwe mogelijkheden en inzichten.

  • Trial and error

Experimenteer en wees niet bang om fouten te maken. Creativiteit gedijt op het proces van trial and error, waarbij elk mislukt experiment een kans biedt om te leren en te groeien.

  • Toevalstreffers

Sta open voor onverwachte ontdekkingen en zijpaden tijdens je onderzoek. Soms zijn de meest waardevolle inzichten juist diegene die je niet had kunnen voorspellen.

  • Voorbereiding en reflectie

Zorg voor een gedegen voorbereiding, evalueer regelmatig je voortgang en reflecteer op het proces. Dagdromen en een bewustzijn van je proces stellen je in staat om bij te sturen en te blijven groeien.

  • Divergent & convergent Denken

Gebruik zowel divergent als convergent denken in je proces. Laat je geest vrij om nieuwe mogelijkheden te verkennen, maar wees ook in staat om tot de beste oplossing te komen.

Conclusie

Creativiteit is de motor van vooruitgang in het vak als adviseur. Door kennis, oefening en een open geest kun je nieuwe wegen verkennen, onverwachte ontdekkingen doen en bijdragen aan de vooruitgang voor mensen, teams en organisaties. Sta open voor het onbekende, en wie weet welke verbazingwekkende ontdekkingen je zult doen.

Bronnen, Geraadpleegde websites en/of Literatuur:
  • Eva le Clercq & Helen Westgeest , Universiteit Leiden, artikel “Creativiteit in de wetenschap”, onderdeel van de leerlijnen kunstgeschiedenis. Zij raadpleegden vervolgens de volgende bronnen:

  • Booth, W., Colomb, G., Williams, J., The Craft of Research. Third Edition, Chicago/London: The University of Chicago Press, 2008.

  • Jong, J., de, Handboek academisch schrijven: in stappen naar een essay, paper of scriptie, Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2015.

  • Koetsenruijter, W., Slot, P., Hoe schrijf ik een betoog, Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers, 2013.

  • Verschuren, P., De probleemstelling voor onderzoek, Utrecht: het Spectrum, 2005.

Deel dit bericht